
ΕΡΕΥΝΕΣ
ΝΕΑΝΙΚΗΣ ΕΠΙΧΕΙΡΗΜΑΤΙΚΟΤΗΤΑΣ
email: esalav@aueb.gr
google scholar: https://scholar.google.com/citations?user=YsrMgkIAAAAJ&hl=el&oi=sra
ΔΗΜΟΣΙΕΥΣΕΙΣ ΣΕ ΔΙΕΘΝΗ ΣΥΝΕΔΡΙΑ
Salavou, H., Douglas, E. and Mamakou, X. Intergenerational Transmission of Entrepreneurial Intentions. Australian Centre for Entrepreneurship Research and Exchange Conference, ACERE 2024, Sidney Australia.
Η πρώιμη έκθεση στην επιχειρηματικότητα μέσω των επιχειρηματιών γονέων διαμορφώνει σημαντικά τις αντιλήψεις των εφήβων για την επιχειρηματικότητα. Ο θεωρητικός μας φακός είναι ένας συνδυασμός της θεωρίας κοινωνικής μάθησης (social learning theory) και της θεωρίας κοινωνικού ρόλου (social role theory) για την κατανόηση της δυάδας γονέα-παιδιού στη μετάδοση της επιχειρηματικότητας μεταξύ των γενεών. Αυτή η μελέτη υιοθετεί μια configurational προσέγγιση για να καταγράψει τον τρόπο με τον οποίο το γονικό επιχειρηματικό μοντέλο ρόλου όσον αφορά τους παράγοντες συμπεριφοράς (ψυχολογικό φύλο, συνέπεια σταδιοδρομίας και ένταση κοινωνικοποίησης) μαζί με το φύλο γέννησης (παρατηρητικός παράγοντας) συνδυάζονται σε μια διαδικασία σύνθετης αιτιότητας που καταλήγει σε πολλαπλά μονοπάτια διαμόρφωσης επιχειρηματικών προθέσεων σε εφήβους λυκείου. Τα ευρήματα διευκολύνουν τη βαθύτερη κατανόηση των διαφορετικών μονοπατιών μετάδοσης υψηλών επιχειρηματικών προθέσεων στη γενιά εφήβων-γονέων, μαζί με θεωρητικές και πρακτικές επιπτώσεις.
Douglas, E., Salavou H. and Mamakou, X. Hubris, Positivity, Gender and Mission as Drivers of Entrepreneurial Self-efficacy. Australian Centre for Entrepreneurship Research and Exchange Conference, ACERE 2024, Sidney Australia.
Αυτό το άρθρο εξετάζει τη σύνθετη αιτιότητα της επιχειρηματικής αυτεπάρκειας (ESE: Entrepreneurial Self-Efficacy) για τους εφήβους που αντιμετωπίζουν την επιλογή μεταξύ επιχειρηματικότητας και απασχόλησης σε συνθήκες υψηλής ανεργίας των νέων. Αναγνωρίζουμε ότι η ESE ενός ατόμου πιθανότατα διαφέρει μεταξύ εμπορικών, κοινωνικών και περιβαλλοντικών εγχειρημάτων και εξαρτάται επίσης από το ψυχολογικό κεφάλαιο (psychological capital), την υπερβολική αυτοπεποίθηση (hubris), τα χαρακτηριστικά του φύλου (gender traits) και τη γονική επιρροή (parental influence) του ατόμου. Η configurational ανάλυση βρίσκει πολλαπλά εναλλακτικά μονοπάτια των παραπάνω συνθηκών (conditions) που οδηγούν σε υψηλή ESE (ή χαμηλή ESE). Αυτή η μελέτη συμβάλλει στη βιβλιογραφία για την επιχειρηματικότητα στους τομείς της ESE, των συμπεριφορών φύλου και της γονικής επιρροής στην επαγγελματική επιλογή των εφήβων και έχει επιπτώσεις στη θεωρία της επιχειρηματικότητας και στη μελλοντική έρευνα.
Salavou, H. New Evidence on the mystery of adolescents’ self-employment prospects. RENT XXXVI Conference – Research in Entrepreneurship and Small Business, EIASM 2022, Naples Italy.
Αυτή η μελέτη στοχεύει να απαντήσει σε ερωτήματα σχετικά με τις προοπτικές αυτοαπασχόλησης των εφήβων, διερευνώντας την επίδραση του ψυχολογικού κεφαλαίου στις επιχειρηματικές προθέσεις. Καθώς η εφηβεία αντιπροσωπεύει μια περίοδο ραγδαίων αναπτυξιακών αλλαγών σε ψυχολογικό επίπεδο, οι ψυχολογικοί πόροι των εφήβων στο εκπαιδευτικό πλαίσιο διαδραματίζουν κρίσιμο ρόλο στον καθορισμό της μελλοντικής τους σταδιοδρομίας. Βασισμένη σε μεγάλο δείγμα εφήβων δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης, αυτή η μελέτη διερευνά την άμεση και έμμεση επίδραση του ψυχολογικού κεφαλαίου στο επιχειρηματικό ενδιαφέρον των εφήβων λυκείου πριν λάβουν αποφάσεις σταδιοδρομίας και ενισχύει την κατανόηση των υπευθύνων χάραξης πολιτικής σχετικά με τους παράγοντες που επηρεάζουν τη νεανική επιχειρηματικότητα.
Salavou, H. and Mamakou, X. Adolescent pathways to entrepreneurship career choice. A configurational approach in the quest of entrepreneurial intentions. EURAM Conference 2022, Zurich Switzerland.
Η επιχειρηματική πρόθεση των εφήβων παρέχει ένα πρώιμο παράθυρο για την επιχειρηματική διαδικασία όταν οι νέοι διαμορφώνουν την επαγγελματική τους ταυτότητα. Χρησιμοποιώντας μια neo-configurational προσέγγιση, φωτίζουμε τη σύνθετη αιτιότητα των επιχειρηματικών προθέσεων σε μεγάλο δείγμα εφήβων και αποκαλύπτουμε ατομικές διαφορές με βάση συνδυασμούς του ψυχολογικού τους κεφαλαίου (PsyCap), του φύλου, των ακαδημαϊκών επιδόσεων, των γονέων επιχειρηματιών και του αστικού περιβάλλοντος που καταλήγουν στην πρόθεση να γίνεις επιχειρηματίας. Τα εμπειρικά στοιχεία που παρέχονται εδώ αποκαλύπτουν επιδράσεις συνέργειας (synergy), υποκατάστασης (substitution) και καταστολής (suppression) μεταξύ των αιτιολογικών συνθηκών που υποδεικνύουν πολλαπλά μονοπάτια για να εξηγήσουν τόσο τις υψηλές όσο και τις χαμηλές επιχειρηματικές προθέσεις. Η παρούσα μελέτη συμβάλλει στη βιβλιογραφία για τις επαγγελματικές επιλογές που γίνονται από τους εφήβους, με επιπτώσεις στην εκπαιδευτική πολιτική και την περαιτέρω έρευνα.
Chalkos G. and Salavou, H. The Role of Commitment Along the Start-up Process. RENT XXXV Conference – Research in Entrepreneurship and Small Business, EIASM 2021, Turku Finland.
Αυτή η εμπειρική μελέτη διευκρινίζει τον διττό ρόλο της επιχειρηματικής δέσμευσης κατά τη διαδικασία εκκίνησης. Με βάση τη θεωρία νοοτροπίας των φάσεων δράσης (mindset theory of action phases) και με βάση μια διαχρονική εξέταση της διαδικασίας επιχειρηματικής κύησης, αποδεικνύουμε ότι παρά την πληθώρα ατόμων με επιχειρηματικές προθέσεις, μόνο εκείνοι που μπορούν να τις συνδυάσουν με υψηλό επίπεδο δέσμευσης σε συγκεκριμένο σχέδιο δράσης θα προχωρήσουν στη δημιουργία νέας επιχείρησης. Επιπλέον, επιβεβαιώνουμε τη θεωρητική προσέγγιση του μοντέλου Rubicon σχετικά με τη μετατόπιση στη στάση των ατόμων μεταξύ των φάσεων δράσης, παρέχοντας στοιχεία ότι οι προθέσεις των αρχικών στόχων των επίδοξων επιχειρηματιών δεν επηρεάζουν άμεσα τη μελλοντική επιχειρηματική δραστηριότητα, καθώς η επιχειρηματική δέσμευση μεσολαβεί στη σχέση μεταξύ των προθέσεων και των μελλοντικών δράσεων εκκίνησης. Η συζήτηση σχετικά με τα αποτελέσματα της επιχειρηματικής δέσμευσης στην προ-εισαγωγική φάση της επιχειρηματικής διαδικασίας έχει σημαντικές επιπτώσεις τόσο στη θεωρία όσο και στην πράξη.
Chalkos G. and Salavou, H. The impact of psychological capital on the entrepreneurial activity and the role of commitment. RENT XXXIV Conference – Research in Entrepreneurship and Small Business, EIASM 2020 online.
Αυτή η μελέτη παρέχει στοιχεία που μπορούν να χρησιμοποιηθούν στη λεγόμενη φάση κύησης της επιχειρηματικής διαδικασίας, μετατοπίζοντας την εστίαση από τη διαμόρφωση του αρχικού ενδιαφέροντος για την επιχειρηματικότητα στην περίοδο επιδίωξης στόχων. Ανταποκρινόμενοι στην ανάγκη για τη δοκιμή εναλλακτικών, πιο σύνθετων παραγόντων κινήτρων και αυτορρυθμιστικών παραγόντων που οδηγούν στην απόφαση εκκίνησης, τα στοιχεία που παρουσιάζονται υπογραμμίζουν α) τη σημασία του ψυχολογικού κεφαλαίου ως παράγοντα κινήτρου πίσω από την επιχειρηματική δραστηριότητα , και β) τον συντονιστικό ρόλο της δέσμευσης, ο οποίος εξηγεί τις βέλτιστες συνθήκες εντός των οποίων ευδοκιμεί το ψυχολογικό κεφάλαιο και οδηγεί στο επιθυμητό αποτέλεσμα της δημιουργίας νέου εγχειρήματος.
Δεδομένου ότι το ψυχολογικό κεφάλαιο είναι μια αναπτυξιακή δομή, η οποία δίνει έμφαση στο «ποιος είσαι» και «ποιος μπορείς να γίνεις» αντί στο «τι και ποιον ξέρεις», θα μπορούσε να βοηθήσει επίδοξους επιχειρηματίες να το καλλιεργήσουν αποκτώντας ελπίδα, ενισχύοντας την ανθεκτικότητα και έχοντας μεγαλύτερη πίστη στις ήπιες δεξιότητές τους που μερικές φορές είναι πιο σημαντικές από τα προσόντα.
Salavou, H. and Chalkos G. Psychological capital and entrepreneurial intentions of adolescents. Does education and training make a difference? RENT XXXIV Conference – Research in Entrepreneurship and Small Business, EIASM 2020 online.
Αυτή η μελέτη δημιουργεί προκλήσεις στη βιβλιογραφία του ψυχολογικού κεφαλαίου (PsyCap) και της επιχειρηματικότητας, προκειμένου να διερευνήσει τις ατομικές διαφορές κατά τη διάρκεια της υποχρεωτικής εκπαίδευσης όσον αφορά τις ψυχολογικές ικανότητες και τις επιχειρηματικές προθέσεις. Επικεντρώνεται στους εφήβους κατά τη διάρκεια της υποχρεωτικής σχολικής εκπαίδευσης για να απαντήσει στο ευρύ ερώτημα: Η εκπαίδευση και κατάρτιση επιχειρηματικότητας κάνει τη διαφορά; Πιο συγκεκριμένα, διερευνά εάν οι σχολικές δραστηριότητες στην εκπαίδευση και κατάρτιση επιχειρηματικότητας εξηγούν μεμονωμένες διαφορές όσον αφορά το ψυχολογικό κεφάλαιο και τις επιχειρηματικές προθέσεις. Βασισμένη σε δείγμα 647 αγοριών και κοριτσιών, αυτή η μελέτη παρέχει μοναδικά εμπειρικά στοιχεία για τον ευεργετικό ρόλο της εκπαίδευσης και κατάρτισης επιχειρηματικότητας όσον αφορά την ελπίδα, την αυτεπάρκεια και την αισιοδοξία των εφήβων καθώς και τις επιχειρηματικές τους προθέσεις.
Salavou, H. The impact of psychological capital on academic performance: Evidence from female adolescents. EURAM Conference 2020, Dublin Ireland.
Οι σημερινές προκλήσεις απαιτούν από τους μαθητές να διαπρέψουν σε ακαδημαϊκές επιδόσεις μέσω θετικών ψυχολογικών ικανοτήτων. Περιορισμένη προσοχή έχει δοθεί στη διερεύνηση των σχέσεων μεταξύ του ψυχολογικού κεφαλαίου (PsyCap) και των βέλτιστων εκπαιδευτικών αποτελεσμάτων κατά τη διάρκεια της υποχρεωτικής εκπαίδευσης. Αυτή η μελέτη εστιάζει σε έφηβες γυναίκες και διερευνά την επίδραση του ψυχολογικού κεφαλαίου στη σχολική βαθμολογία. Με βάση ένα δείγμα 330 γυναικών, αυτή η μελέτη χρησιμοποιεί λογιστική παλινδρόμηση για να διερευνήσει τις πιθανότητες για υψηλούς βαθμούς. Με βάση τα εμπειρικά στοιχεία, τα περισσότερα στοιχεία του ψυχολογικού κεφαλαίου διαδραματίζουν σημαντικό ρόλο. Αυτό το άρθρο συζητά πώς η ελπίδα, η αυτεπάρκεια και η αισιοδοξία αλλάζουν τις πιθανότητες για τις έφηβες γυναίκες να έχουν καλύτερες επιδόσεις στο σχολείο μαζί με τις συνέπειες για τη θεωρία και την πράξη.
Chalkos, G. and Salavou, H., What’s new about “aspiring” and “nascent” entrepreneurs? RENT XXXIII conference - Research in Entrepreneurship and Small Business, EIASM 2019, Berlin Germany.
Αυτή η εμπειρική έρευνα φωτίζει τις διαφορές μεταξύ ομάδων δυνητικών επιχειρηματιών. Με βάση τη θεωρία εικόνας (image theory), η μελέτη διερευνά τις διαφορές στις αντιλήψεις μεταξύ των επίδοξων και των νεοφυών επιχειρηματιών όσον αφορά τις ικανότητες, την πρόθεση και τη δέσμευση. Χρησιμοποιώντας ένα δείγμα 203 δυνητικών επιχειρηματιών, η πολυπαραγοντική ανάλυση διακύμανσης δείχνει ότι οι δύο ομάδες δημιουργούν εικόνες εαυτού και τροχιάς όσον αφορά τις επιχειρηματικές ικανότητες, την πρόθεση και τη δέσμευση με διαφορετικό τρόπο. Η συζήτηση σχετικά με την ετερογένεια των ατόμων στην προ-εισαγωγική φάση της επιχειρηματικής διαδικασίας έχει σημαντικές επιπτώσεις τόσο στη θεωρία όσο και στην πράξη.
Chalkos, G. and Salavou, H., Bridging Intention-Action Gap through Commitment and Action Orientation: A Differentiated Approach of Implementation Intentions. Workshop Cognitive Perspective in Entrepreneurship Research: Past, Present, and Future. IPAG Business School 2018, Paris France.
Το χάσμα μεταξύ πρόθεσης και δράσης φαίνεται να είναι ένα από τα πιο απαιτητικά θέματα στη βιβλιογραφία για την επιχειρηματικότητα. Η παρούσα μελέτη επιχειρεί να απαντήσει γιατί οι επιχειρηματικές προθέσεις δεν οδηγούν απαραίτητα σε επιχειρηματικές ενέργειες. Βασιζόμενη στη θεωρία νοοτροπίας των φάσεων δράσης, αυτή η εμπειρική έρευνα δίνει έμφαση σε μια διαφοροποιημένη προσέγγιση των προθέσεων υλοποίησης και πιο συγκεκριμένα εξετάζει έναν γνωστικό μηχανισμό (δηλαδή, την επιχειρηματική δέσμευση) που συνδέει τις επιχειρηματικές προθέσεις με τις ενέργειες και έναν μηχανισμό αυτορρύθμισης (δηλαδή, τον προσανατολισμό στη δράση) που βοηθά τα άτομα να παραμείνουν συγκεντρωμένα μέχρι την επιτυχημένη δημιουργία νέου εγχειρήματος.
Chalkos, G. and Salavou, H. From Entrepreneurial Intentions to Action: Does Commitment Matter? RENT XXX CONFERENCE – RESEARCH IN ENTREPRENEURSHIP AND SMALL BUSINESS, EIASM 2016, Antwerp Belgium.
Η εργασία επικεντρώνεται σε παράγοντες που επηρεάζουν 144 Έλληνες νεοφυείς επιχειρηματίες στην προσπάθειά τους να δημιουργήσουν μια νέα επιχείρηση. Τα εμπειρικά αποτελέσματα υποστηρίζουν ότι η επιχειρηματική δέσμευση μετατρέπει τις προθέσεις του ατόμου σε δράση. Επιπλέον το ψυχολογικό κεφάλαιο και η ροπή για δράση καθορίζουν το επίπεδο των επιχειρηματικών προθέσεων, ενώ η ικανότητα του ατόμου να εκτελεί πολλές εργασίες ταυτόχρονα και να αποδεσμεύεται εγκαίρως από αδιέξοδες ενέργειες καθορίζουν την αποτελεσματικότητα της επιχειρηματικής δράσης.
Chalkos, G. and Salavou, H. Symbolic Entrepreneurial Capital and Entrepreneurial Habitus: A “Theory of Practice” perspective on the formation of Entrepreneurial Intentions. BAM CONFERENCE 2016, Newcastle, United Kingdom.
Η εργασία επικεντρώνεται στους παράγοντες που καθορίζουν το συμβολικό επιχειρηματικό κεφάλαιο 144 Ελλήνων νεοφυών επιχειρηματιών. Τα εμπειρικά αποτελέσματα υποστηρίζουν ότι οι επιχειρηματικές προθέσεις διαμορφώνονται α) από τη ροπή των νεοφυών επιχειρηματιών για δράση που τους βοηθά να εκμεταλλευτούν τις δεξιότητες, τις εμπειρίες και τις διασυνδέσεις τους, και β) από το ψυχολογικό τους κεφάλαιο που τους βοηθά να εκμεταλλευτούν τις γνώσεις τους. Επιπλέον, η επιχειρηματική τους δράση επηρεάζεται από την ικανότητα τους να μετατρέψουν τις προθέσεις τους σε δέσμευση για την επίτευξη του στόχου τους καθώς επίσης και από την ικανότητα τους να εκτελούν ταυτόχρονα πολλές εργασίες και να αποδεσμεύεται εγκαίρως από αδιέξοδες ενέργειες.
ΔΗΜΟΣΙΕΥΣΕΙΣ ΣΕ ΔΙΕΘΝΗ ΕΠΙΣΤΗΜΟΝΙΚΑ ΠΕΡΙΟΔΙΚΑ
Η επιχειρηματική πρόθεση των εφήβων παρέχει ένα πρώιμο παράθυρο για την επιχειρηματική διαδικασία όταν οι νέοι διαμορφώνουν την επαγγελματική τους ταυτότητα. Χρησιμοποιώντας μια neo-configurational προσέγγιση, φωτίζουμε τη σύνθετη αιτιότητα των επιχειρηματικών προθέσεων σε μεγάλο δείγμα εφήβων και αποκαλύπτουμε ατομικές διαφορές με βάση συνδυασμούς του ψυχολογικού τους κεφαλαίου (PsyCap), του φύλου, των ακαδημαϊκών επιδόσεων, των γονέων επιχειρηματιών και του αστικού περιβάλλοντος που καταλήγουν στην πρόθεση να γίνεις επιχειρηματίας. Τα εμπειρικά στοιχεία που παρέχονται εδώ αποκαλύπτουν επιδράσεις συνέργειας (synergy), υποκατάστασης (substitution) και καταστολής (suppression) μεταξύ των αιτιολογικών συνθηκών που υποδεικνύουν πολλαπλά μονοπάτια για να εξηγήσουν τόσο τις υψηλές όσο και τις χαμηλές επιχειρηματικές προθέσεις. Η παρούσα μελέτη συμβάλλει στη βιβλιογραφία για τις επαγγελματικές επιλογές που γίνονται από τους εφήβους, με επιπτώσεις στην εκπαιδευτική πολιτική και την περαιτέρω έρευνα.
Υιοθετώντας τις θεωρίες του ρόλου του φύλου (gender role) και της κοινωνικοποίησης σταδιοδρομίας (career socialization), αυτή η μελέτη εστιάζει σε νεαρούς ενήλικες και διερευνά τις διαφορές των φύλων στις επιχειρηματικές προθέσεις και την επιχειρηματική εκπαίδευση. Βασισμένη σε 203 νεαρούς ενήλικες, αυτή η μελέτη χρησιμοποιεί μοντέλο λογιστικής παλινδρόμησης και ανάλυση διακύμανσης χρησιμοποιώντας δύο ομάδες νέων ενηλίκων, με και χωρίς ακαδημαϊκή εκπαίδευση επιχειρηματικότητας, προκειμένου να εντοπίσει διαφορές στις επιχειρηματικές προθέσεις μεταξύ ανδρών και γυναικών. Τα εμπειρικά ευρήματα δείχνουν ότι οι γυναίκες έχουν χαμηλότερες επιχειρηματικές προθέσεις από τους άντρες, όπως επίσης ότι οι γυναίκες με εκπαίδευση επιχειρηματικότητας συγκριτικά με αυτές χωρίς εκπαίδευση ενδιαφέρονται λιγότερο για την επιχειρηματικότητα. Αυτή η μελέτη παρέχει νέα στοιχεία από την Ελλάδα, καθώς υπάρχουν λίγες μελέτες για την τριτοβάθμια εκπαίδευση επιχειρηματικότητας.